8 συμβουλές αξιοποίησης του twitter από τους δημοσιογράφους

To twitter είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο για τον επαγγελματία δημοσιογράφο, αρκεί να γνωρίζει πώς να το εκμεταλλευτεί αποτελεσματικά. Δυστυχώς η εικόνα στο twitter, ειδικά των Ελλήνων επαγγελματιών δημοσιογράφων, είναι κατά βάση απογοητευτική. Οι περισσότεροι είτε αδυνατούν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά στο μέσο, είτε επιλέγουν να μην το κάνουν, αντιμετωπίζοντάς το μόνο ως πλατφόρμα για την προσωπική τους διαφήμιση. Χρησιμοποιούν δε ελάχιστα ή και καθόλου το εύρος των δυνατοτήτων που τους παρέχεται.
Ωστόσο, η σωστή αξιοποίηση του twitter δεν είναι δύσκολη. Χρειάζεται μόνο ένας αρχικός χρόνος εξοικείωσης και οργάνωσης, και βέβαια λίγη υπομονή. Ακολουθούν 8 συμβουλές για την αποτελεσματική εκμετάλλευση ενός πανίσχυρου εργαλείου όπως το twitter, από τις οποίες ο επαγγελματίας μόνο να κερδίσει έχει:


1. Ανάπτυξη συζητήσεων
Ο λογαριασμός του twitter δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν πίνακας ανακοινώσεων. Το κοινό θέλει να γνωρίζει ότι υπάρχει άνθρωπος πίσω από το avatar και ότι το λογαριασμό διαχειρίζεται ο ίδιος ο κάτοχός του και όχι ένας άλλος υπάλληλος, ή ακόμη χειρότερα κάποια μηχανή. Ο δημοσιογράφος πρέπει να απαντά σε ερωτήματα, να δίνει διευκρινίσεις και περισσότερες λεπτομέρειες όταν του ζητούνται.



2. Άνοιγμα του ρεπορτάζ στο κοινό
Είναι πολύ καλό είναι να δίνονται στοιχεία τόσο για τη διαδικασία όσο και για τα στοιχεία του ρεπορτάζ όσο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη. Αφενός μεν τονώνεται το ενδιαφέρον του κοινού και αφετέρου δε η επιθυμία του να γίνει συμμέτοχο στο ίδιο το ρεπορτάζ και να συνεισφέρει με σχόλια και επιπλέον πληροφορίες.

3. Αναζήτηση νέων ιδεών
Το twitter είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο αναζήτησης νέων ιδεών και ρεπορτάζ. Ο δημοσιογράφος που ψάχνει σωστά σε hashtags και -κυρίως- άλλους χρήστες που προσφέρουν ειδικού ενδιαφέροντος πληροφορίες στο twitter, θα βρει σε αυτό ένα θησαυρό ιδεών. Εδώ έχει μεγάλη σημασία η σωστή δημιουργία λιστών βάσει κριτηρίων και προτεραιοτήτων του δημοσιογράφου.

4. Παρακολούθηση αντιδράσεων
Ο δημοσιογράφος που θέλει και να γνωρίζει τον παλμό του κοινού, αλλά και να βελτιώνει συνεχώς τη δουλειά του, θα βρει στο twitter έναν πολύτιμο βοηθό. Οφείλει να επιδιώκει την πρόκληση σχολιασμού και να παρακολουθεί με προσοχή τι «τουϊτάρεται» σε σχέση με το αντικείμενό του και το μέσο στο οποίο εργάζεται.

5. Αναζήτηση τοπικών πηγών
Το αρκετά ισχυρό εργαλείο αναζήτησης του twitter (Advanced Search) δίνει τη δυνατότητα αναζήτησης ανά γεωγραφική περιοχή. Πολύ χρήσιμο όταν αναζητούνται τοπικές πηγές πληροφόρησης.

6. Έρευνα στο παρελθόν
Παρά τα προβλήματά του στην αναζήτηση σε βάθος χρόνου, το twitter μπορεί να αποτελέσει σημαντική πηγή για έρευνα στο παρελθόν. Ειδικευμένες μηχανές αναζήτησης όπως το Topsy επιτρέπουν να βρείτε tweets σε βάθος τριών ετών. Με αυτόν τον τρόπο ο δημοσιογράφος μπορεί να αναζητήσει σε βάθος πληροφορίες για ένα θέμα, καθώς και να ελέγξει την αξιοπιστία και γενικά τα παρελθόν των πηγών του στο twitter.

7. Συμμετοχικό ρεπορτάζ
Ο δημοσιογράφος μπορεί να βάλει την κοινότητα να «δουλέψει γι’ αυτόν». Πέρα από την οργάνωση των πηγών του, το twitter αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα για να κινητοποιήσει ομάδες χρηστών πάνω σε ένα ζήτημα. Καλώντας το κοινό (crowd sourcing) να προσφέρει πληροφορία πάνω σε ένα θέμα, ή ακόμη και να τον φέρει σε επαφή με επιπλέον πηγές, εκτοξεύεται η ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της έρευνας. Ωστόσο ο δημοσιογράφος οφείλει να είναι οργανωμένος και πολύ προσεκτικός, ελέγχοντας συνεχώς την αξιοπιστία των (εικονικών) πηγών του στο twitter.

8. Χτίσιμο αξιοπιστίας
Σχεδόν όλα τα προηγούμενα συνεισφέρουν σε ένα από τα πιο σημαντικά ζητούμενα για έναν δημοσιογράφο: το χτίσιμο της αξιοπιστίας απέναντι στο κοινό. Ο επαγγελματίας που δέχεται να ελεγχθεί από το κοινό που ενημερώνει και ταυτόχρονα του δείχνει ο ίδιος εμπιστοσύνη, δεν το αποξενώνει και το κάνει συμμέτοχο στην εργασία του, κερδίζει πολλαπλά. Πέρα από τα προφανή οφέλη στην εργασία του, καλλιεργεί την αίσθηση της αξιοπιστίας και της σιγουριάς. Ωστόσο το twitter είναι δίκοπο μαχαίρι. Το πρώτο «ολίσθημα» γίνεται άμεσα αντιληπτό και με την άμεση διάδοση του μηνύματος, ο δημοσιογράφος κινδυνεύει να χάσει την όποια αξιοπιστία είχε χτίσει έξω από αυτό. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί επαγγελματίες που δεν γνώριζαν καλά το μέσο ζημιώθηκαν. Κάποιοι από αυτούς αναγκάστηκαν κακήν-κακώς να το εγκαταλείψουν.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.