Οδηγός: Τα χαρακτηριστικά ενός ενημερωτικού ιστολογίου (Α' Μέρος)

Τα ιστολόγια (blogs) έχουν κυριαρχήσει στη δημοσιογραφία των πολιτών, γιατί είναι φθηνές έως και δωρεάν λύσεις κατασκευής ιστοσελίδας και βέβαια γιατί είναι πολύ εύκολο να κατασκευαστούν. Ωστόσο, το ιστολόγιο δεν παύει να είναι κατ' αρχήν ένα διαδικτυακό ημερολόγιο με σημαντικούς περιορισμούς. Στο οδηγό που ακολουθεί -και χωρίζεται σε δύο μέρη, λόγω έκτασης- θα δούμε ποια είναι εκείνα τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα ιστολόγιο ενημερωτικού χαρακτήρα και με ποιον τρόπο μπορούμε να παρακάμψουμε τους ενδογενείς περιορισμούς του blogging.

Οι δύο online πλατφόρμες blogging παρουσιάζουν αρκετές διαφορές, αλλά και κάποιες ομοιότητες μεταξύ τους. Δυστυχώς, καμία από τις δύο δεν είναι πλήρης και πράγματα που μπορούν να υλοποιηθούν με σχετική ευκολία στη μία είναι δύσκολο, ή και αδύνατο, για την άλλη. Οι περισσότερες από τις συμβουλές που ακολουθούν έχουν εφαρμογή και στο Blogger και στο Wordpress, αλλά όχι πάντα με την ίδια ευκολία. Οι διαδικασίες που περιγράφονται είναι αρκετά απλές και δεν προϋποθέτουν τεχνικές γνώσεις, καθώς απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε δημοσιογράφους και πολίτες-δημοσιογράφους.

Όπου υπάρχει σύνθετη διαδικασία με ειδικά online εργαλεία σε κάποια από τις δύο πλατφόρμες, ο αναγνώστης παραπέμπεται με εξωτερικό σύνδεσμο στην αντίστοιχη αναλυτική περιγραφή.


Σημείωση: Τα πρόσθετα αντικείμενα που τοποθετούνται γύρω από το κυρίως περιεχόμενο των ιστολογίων, στο Blogger αποκαλούνται gadgets και στο Worpress, widgets. Η πρόσβαση στα gadgets γίνεται από το μενού διαχείρισης του Blogger, Διάταξη>Προσθήκη Gadget. Αντίστοιχα για τα widgets, από το μενού διαχείρισης του Wordpress, Εμφάνιση>Widget.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Ήδη από τον αρχικό σχεδιασμό ενός ενημερωτικού ιστολογίου, το πρώτο και κύριο μέλημα του κατόχου του είναι η σωστή κατηγοριοποίηση της θεματολογίας του. Βασική αρχή κάθε ιστοσελίδας είναι να μπορεί να έχει πρόσβαση ο επισκέπτης σε όλο της το περιεχόμενο με τις λιγότερες δυνατές κινήσεις και τη μικρότερη δυνατή αναζήτηση.


Blogger 
Ελλείψει κατηγοριών, ο διαχειριστής του blogger είναι αναγκασμένος να καταφύγει σε έξυπνη αξιοποίηση των ετικετών (tags). Το σκεπτικό είναι να ξεχωρίσει κάποιες συγκεκριμένες ετικέτες που θα αποτελούν τις βασικές κατηγορίες-tags της θεματολογίας του (πολιτική, αθλητισμός, πολιτισμός κ.λπ.). Πέρα από τις ειδικές ετικέτες που μπαίνουν στις αναρτήσεις, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί οπωσδήποτε και τουλάχιστον μία από αυτές τις κατηγορίες-tags.
Αφού καθοριστούν οι κατηγορίες-tags, ο διαχειριστής επιλέγει Διάταξη>Προσθήκη Gadget>Ετικέτες. Στο νέο παράθυρο τσεκάρει την επιλογή «Επιλεγμένες ετικέτες» και στη συνέχεια επιλέγει από τη συνολική λίστα μόνο τις κατηγορίες-tags. Βάζει τίτλο «Κατηγορίες» και στη συνέχεια πατάει το πλήκτρο «Αποθήκευση». Με αυτόν τον τρόπο φτιάχνει ένα gadget που θα εμφανίζει μόνο τις βασικές κατηγορίες της θεματολογίας του ιστολογίου του. Καλό θα είναι το gadget «Κατηγορίες» να μπει όσο το δυνατόν πιο ψηλά στην κεντρική σελίδα.
Με αντίστοιχο τρόπο, ο κάτοχος του blog μπορεί να φτιάξει κι άλλα ειδικευμένα gadgets ετικετών, όπως για παράδειγμα με τα ονόματα των συντακτών, ή με το είδος του συνοδευτικού υλικού των post (βίντεο, φωτορεπορτάζ, ηχητικό κ.λπ.). 

Wordpress

Στο Wordpress τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά, καθώς διαθέτει ήδη ξεχωριστή επιλογή για τις κατηγορίες και υποκατηγορίες των αναρτήσεων του blog (Άρθρα>Κατηγορίες), ενώ καλείται αναγκαστικά από το σύστημα να αντιστοιχίσει κάθε ανάρτηση σε μία τουλάχιστον κατηγορία. Το Wordpress μάλιστα παρέχει μία ακόμη διευκόλυνση, που λέγεται «Μenus» (Εμφάνιση>Menus), όπου και μπορεί να φτιάξει ειδικά μενού με κατηγορίες και υποκατηγορίες της επιλογής του, ώστε να τα αναδείξει καλύτερα στη σελίδα του.
Και εδώ θα πρέπει να τοποθετηθεί το αντίστοιχο widget όσο το δυνατόν ψηλότερα στη σελίδα (Εμφάνιση>Widget>Κατηγορίες ή Custom Menu)

ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΒΙΝΤΕΟ
Καθώς το Διαδίκτυο είναι μέσον που αξιοποιεί όλα τα γνωστά media (ήχος, εικόνα), ένα ενημερωτικό ιστολόγιο οφείλει να ενσωματώνει όσο το δυνατόν περισσότερο οπτικοακουστικό υλικό και κατεξοχήν βίντεο. Οι υπηρεσίες όπου μπορεί κανείς να φιλοξενήσει δωρεάν τα βίντεό του είναι δεκάδες, με τα YouTube και Dailymotion να κυριαρχούν. Από αυτά, είναι πολύ εύκολο να ενσωματώσει βίντεο και στο ιστολόγιό του.
Blogger
Περιγράφουμε τον τρόπο ενσωμάτωσης βίντεο από το YouTube σε ανάρτηση ή gadget του Blogger. Η διαδικασία είναι παρόμοια και σε κάθε άλλη υπηρεσία online φιλοξενίας βίντεο (Vimeo, Dailymotion, Metacafe κ.λπ.). 

Από τη σελίδα του βίντεο στο YouTube επιλέγουμε Share>Embed. Αφού ορίσουμε το επιθυμητό πλάτος σε pixels, στο μενού «Video Size» αντιγράφουμε τον κώδικα (<iframe width… κ.λπ.) που εμφανίζεται στο πλαίσιο (βλ. εικόνα αριστερά). Στη συνέχεια, αν θέλουμε να το ενσωματώσουμε σε ανάρτηση του ιστολογίου, από τον editor του Blogger πατάμε το πλήκτρο HTML και επικολλούμε τον κώδικα στο επιθυμητό σημείο του κειμένου. 

Προσοχή: η εισαγωγή κώδικα στον κορμό του κειμένου γίνεται πάντα από το HTML tab του editor.
Αν θέλουμε το βίντεο να μπει σε ξεχωριστή θέση της σελίδας του ιστολογίου μας, τότε επιλέγουμε το gadget «HTML/Java Script» και επικολλούμε τον κώδικα στο πλαίσιο του «Περιεχομένου». 

Wordpress 

Η ενσωμάτωση βίντεο σε ανάρτηση του Wordpress είναι πολύ εύκολη, αλλά εμφανίζει σοβαρούς περιορισμούς. Η πλατφόρμα του Wordpress υποστηρίζει άμεσα τα YouTube, Dailymotion και Vimeo και δεν απαιτείται η χρήση κώδικα. Αρκεί η αντιγραφή της διεύθυνσης (URL) του βίντεο μέσα στο κείμενο (π.χ. http://www.youtube.com/watch...). Επειδή όμως δεν επιτρέπεται η ενσωμάτωση κώδικα από οποιαδήποτε άλλη online υπηρεσία, ο κάτοχος ενός blog στο Wordpress, είναι αναγκασμένος να περιοριστεί στις τρεις αυτές κυρίαρχες υπηρεσίες αναπαραγωγής βίντεο.

Για την ενσωμάτωση βίντεο σε widget η διαδικασία είναι λίγο πιο σύνθετη. Θα πρέπει να επιλεγεί το widget «Κείμενο» και στον κορμό του κειμένου να πληκτρολογηθεί η εντολή [youtube ή dailymotion ή vimeo http://διεύθυνση του βίντεο&amp;w=XXX] (όπου ΧΧΧ, το πλάτος του βίντεο σε pixels), όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. 
ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΣΕ SLIDER)

Τυπική ανάγκη για μία ενημερωτική σελίδα η ανάδειξη των θεμάτων της ημέρας, οι αποκλειστικότητες, οι έρευνες κ.λπ. Μία τυπική τεχνική που ακολουθείται στις ιστοσελίδες και τα ιστολόγια είναι η ενσωμάτωση πλαισίου ολίσθησης (slider) στο πάνω μέρος της σελίδας, όπου συγκεντρώνονται και αναδεικνύονται τα κεντρικά θέματα. 

Blogger 

Η διαδικασία είναι σύνθετη και απαιτεί ειδικευμένο κώδικα. Οδηγίες

Wordpress 

Κάποια από τα έτοιμα θέματα του Wordpress παρέχουν Post Slider για την κεντρική σελίδα (π.χ. iTheme2, Nuntius, Oxygen, Twenty Eleven). Ο κάτοχος του blog δεν έχει παρά να επιλέξει ένα από αυτά και να ορίσει ποιες αναρτήσεις/κεντρικά θέματα θα μπουν στον slider. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να μεταβεί στον editor και να τσεκάρει την επιλογή «Μόνιμα στην πρώτη σελίδα» στο πλαίσιο «Ορατότητα». 
ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ TWEETS

To Twitter είναι το κυρίαρχο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και micro-blogging των δημοσιογράφων. Λόγω της αμεσότητάς του και του περιορισμού του αριθμού των χαρακτήρων, αναδεικνύεται στην ιδανική πλατφόρμα για τη γρήγορη δημοσίευση σε τίτλους. Η ομάδα διαχείρισης μίας ενημερωτικής σελίδας οφείλει να αξιοποιεί και το Twitter στην καθημερινή ειδησεογραφική κάλυψη. Και αντίστροφα όμως, καλό είναι να ενσωματώνονται τα ενημερωτικά tweet στην ιστοσελίδα, με τρόπο τέτοιο ώστε να εμφανίζονται άμεσα τα νέα της ημέρας πριν την ολοκλήρωση μίας αναλυτικότερης δημοσίευσης που -εκ των πραγμάτων- απαιτεί σημαντικό χρόνο. 

Blogger 

Η διαδικασία ενσωμάτωσης των tweets σε ιστολόγιο του Blogger είναι ανάλογη με εκείνη της ενσωμάτωσης βίντεο. Ο διαχειριστής του λογαριασμού του Twitter επιλέγει σε αυτό Settings>Widgets>Create New. Αφού ρυθμίσει το μέγεθος και τα χρώματα, πατάει το πλήκτρο «Create Widget» και η υπηρεσία του Twitter του παρέχει τον κώδικα, τον οποίον ανιγράφει και επικολλά σε ένα HTML/Java Script gadget, όπως ακριβώς περιγράφεται στην ενότητα «Ενσωμάτωση Βίντεο» (βλ. εικόνα, δεξιά). 
Wordpress 

Στην πλατφόρμα του Wordpress υπάρχει ειδικευμένο widget (Twitter) που εμφανίζει τα tweets συγκεκριμένου λογαριασμού. Στις ρυθμίσεις του, το μόνο που θα χρειαστεί είναι να τοποθετηθεί το όνομα του λογαριασμού (http://www.twitter.com/username), του οποίου τα tweet θα αντλούνται στο ιστολόγιο, όπως φαίνεται στην αριστερή εικόνα. Προκειμένου να μην παρεμβάλονται μη σχετικά tweets, παρέχονται οι επιλογές να μην εμφανίζονται απαντήσεις και retweets.
Τέλος Α' Μέρους
_________________________________________
Στο Β' Μέρος του οδηγού θα δούμε πώς ενσωματώνονται ηχητικά αποσπάσματα (podcasts), φωτογραφικές συλλογές (π.χ. από φωτορεπορτάζ), ροές ειδήσεων, και πώς προσαρμόζονται ειδικευμένα εργαλεία live blogging, στις δύο κυρίαρχες πλατφόρμες blogging. Καθώς και κάποια πολύ συγκεκριμένα widgets/gadgets της κάθε πλατφόρμας με ξεχωριστό ενδιαφέρον για ένα ιστολόγιο με ενημερωτικό χαρακτήρα.
Creative Commons License 
Όλα τα κείμενα διατίθενται υπό την άδεια Creative Commons. Η ανάγνωση και η αναπαραγωγή τους είναι ελεύθερη υπό την προϋπόθεση ότι θα συνοδεύονται συστηματικά από το όνομα του συγγραφέα και τη βιβλιογραφική τους αναφορά.   
_________________________________________

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.